21 november 2012

Claude Simon – Vägen till Flandern

Vägen till Flandern är kanske den bok jag tyckt minst om under hela projektets gång och anledningarna till det är många till exempel sättet den är skriven på, den är inte högtidlig krånglig utan snarare vardaglig i stilen, men genom att den har så långa stycken utan ett enda skiljetecken blir det mycket ansträngande att läsa (det är precis som jag läste intog i min hjärna på en blogg men naturligtvis hittar jag inte igen det nu när jag söker: om en historia är berättad på ett krångligt sätt tappar man bort berättelsen och bara formen finns kvar) och jag somnar vilar med ögonen flera gånger helt ofrivilligt som när man är väldigt trött och inte kan hålla sig från att somna i soffan den är inte lång boken men texten är satt med rak högermarginal och det är bara tre kapitel i hela boken så man får aldrig en liten paus en luftig andningsmöjlighet utan den bara matar på så man tror man ska dö av tristess eftersom handlingen knappt finns och personerna inte är särskilt tydliga ja kanske en eller annan men det finns absolut ingen jag bryr mig det minsta om eller gillar även om de brister ut i betraktelser av hur de känner sig som ett med gräset på andra sidan vägkanten eller tittade på en tavla med en roströd fläck på när de var barn och sköter om sina hästar bra eller dåligt jag vill bara läsa klart boken så jag blir av med dem alla (eventuellt har författaren tänkt ut detta och vill förmedla känslan av hopplöshet i ett krig och det lyckas han i så fall bra med) även huvudpersonen vill jag bara slippa läsa om mer och jag är ofta svag för huvudpersoner i böcker fast i just denna så får vi inget klick jag och den som kanske heter Georges – kanske för att han mest pratar om sina döda släktingar och en jockey som kanske låg med någons fru och då ville den personen hämnas – dessutom går boken i cirklar i tiden och saker sprängs in i andra händelser ibland i samma mening ja det är ju inte så svårt eftersom nästan hela boken består av en enda lång, de rider runt och återkommer till ett hästlik med flugor på vilket inte är så trevligt, men Flandern kanske är en symbol för något men jag vet inte vad, jag fattade först inte vilket krig det handlar om dessutom har de klistrat täckt över baksidestexten med en streckkod med klister på så att det inte framgår tydligt där heller men det ska visst vara andra världskriget har jag googlat sökt på internet för att få reda på hursomhelst ska visst Claude Simon vara en förnyare av den franska romanen men jag önskar att den hade fortsatt vara som den var

fakta
Claude Simon, Frankrike, fick priset 1985 för att han ”i sina romaner förenar poetens och målarens skapande med ett fördjupat tidsmedvetande i skildringen av mänskliga villkor”.

19 kommentarer:

  1. UNDERBART! Nu förstår jag precis varför jag inte ska läsa denna bok! ;-)

    SvaraRadera
  2. Haha, nu blev jag sugen på att läsa om den! Jag minns inte mycket av den (förutom hästen), men jag minns att jag gillade den. Jag skall nog inte försöka ge dig några lästips...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsa om den?! Du milde vilket tålamod du måste ha! Tur att boken har några fans iallafall, börjar nästan tycka synd om den. :)

      Radera
  3. Underbart skriven recension! Jag har honom framför mig i min kampanj. Inget jag ser fram emot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hys förhoppningar om att du delar Johannes boksmak! :)

      Radera
  4. Ha, ha och jag som brukar få kritik för att jag skriver så (för) långa meningar. Själv kämpar jag med James Joyce och jag irriterar mig verkligen på att han skriver så korta meningar. Lagom är nog bäst i alla fall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en varierad meningslängd och inga överlånga meningar är grunden för en läsbar text. Och en punkt per tre rader håller doktorn i stan. Eller hur man nu säger.

      Radera
  5. Recension by example :) Det måste ju vara helt nytt. Lysande var det i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Din blogg har seglat upp som en av mina favoritbokbloggar. När det sen dyker upp först ett inlägg på Pitemål och sen en recension av den här kalibern åker den i raketfart upp i absolut topp. Love it!

    SvaraRadera
  7. PS. Ser med fasa att du bara har ett fåtal nobelpristagare kvar att klämma. Du slutar väl inte bokblogga när du kommit i mål?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag får en lätt separationsångest när jag tänker på att pristagarna faktiskt kommer att ta slut om ett tag och bloggen liksom är "klar", så något måste jag väl hitta på? Sa jag lätt? Menade stark! Det finns ju trots allt andra böcker också. mvh förvirrad

      Radera
  8. Åh, vad jag är imponerad över att du läste ut den och att du dessutom skrev en recension i en mening.. :)

    SvaraRadera
  9. Monika: en underbar recension-by-example hittar du i Jens Liljestrands DN-avrättning av Lapidus "Livet deluxe".

    SvaraRadera
  10. Haha! Jag var lite sen att läsa denna. Men den som väntar på något gott...:)

    SvaraRadera
  11. Tänk att du tog dig igenom den ändå! Djupt imponerad:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har ju provläst en bit så du vet Hur Den Var. :)

      Radera
  12. Åh, jag hade missat denna. Skrattar högt! Snälla sluta inte blogga när ditt projekt är klart.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...