20 mars 2012

Pär Lagerkvist – Barabbas

Så här några veckor innan påsk har jag läst om påsken – ur Barabbas synvinkel. Och det är en synvinkel som heter duga. Han är bokstavligen den som Jesus har dött istället för; han är den fånge som blev frisläppt istället för Jesus.

Det här är dock inte något som är lätt att bära. Det bryter ner Barabbas, som verkar ha varit en ganska rå typ som inte har låtit tunga grejer bekomma sig (iallafall inte vad andra har sett).

Det är rent av hjärtskärande att läsa om hur han söker sig till de kristna, vill tro, men inte kan. Och hur de kör bort honom eftersom han var den som inte dog.

Barabbas är en bok som jag tror att många kan ta till sig, oavsett vilken tro de har. Den handlar om livet, döden, universum och allting. Trots att den på pappret bara handlar om en ganska otvättad, fåordig och väldigt, väldigt ensam människa.

Fakta
Pär Lagerkvist, Sverige, fick priset 1951 ”för den konstnärliga kraft och djupa självständighet, varmed han i sin diktning söker svar på människans eviga frågor”.

6 kommentarer:

  1. Jag bloggar om Barabbas i morgon. Det är den bästa bok jag läst - någonsin! Kanske dags för en ny omläsning snart.

    SvaraRadera
  2. Ja, Barabbas är en bok som kommer stanna kvar länge i mina tankar. Kanske alltid? Jag tycker att författaren har skrivit om den här personen på ett fantastiskt sätt, och man känner verkligen hans sorg.

    Tror att man kan läsa den vart femte år ungefär, det känns lagom.

    SvaraRadera
  3. Ja, en helt fantastisk bok. Och i litet format! Borde man kunna ta sig tid att läsa om med viss regelbundenhet! Men varför finns den bara att köpa på antikvariat? Borde ständigt finnas i tryck, tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att det finns bibliotek!

      Radera
    2. JA! Men man kanske kan skriva ett mejl i veckan till förlaget, och så blir det som i "Nyckeln till frihet"...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...