18 mars 2012

Sigrid Undset – Jenny

Jenny får 5 poäng. Den var inte lättläst. Den var inte rolig. Den var besvärlig. Den var jobbig. Den var sorglig. Den var vacker. Den var närgången. Den var påträngande. Den var bra.

Lite om handlingen
Den unga (nåja, hon tycker själv att hon börjar bli gammal) norskan Jenny bor i Rom och arbetar med att måla. Hon delar lägenhet och tekanna med Franciska Jahrmann, också målarinna, om än vackrare och mer uppvaktad och förälskad. En vacker dag träder Helge Gram in i vänskapskretsen. Han tjatar sig till en kyss från Jenny vilket får oanade följder. Jag vill inte berätta mer om handlingen.

Karaktärerna Jenny och Franciska är aldrig tråkiga, det är däremot alla de manliga utom kanske Gunnar Heggen. De går runt och säger sånt som ”jag ska älska dig så att du blir lycklig”, ”min lilla flicka, låt mig ta hand om dig”.

Lite om den osynliga handlingen
Jag tror att boken försöker beskriva vilka möjligheter kvinnor hade att leva sitt liv på något annat sätt än enligt normen (gifta sig med en man, få barn, bli försörjd, etc. etc.). Men jag förstår inte om den tycker att Jenny gör rätt eller fel? Hon straffas ju på ett sätt för sina val, men samtidigt är det ju hon som är hjälten.

Jenny, Jenny – världen väntar på ditt svar!
Det bästa med boken var Jenny. I början av boken är hon en person som flänger förbi i förbifarten (och äter mer än vad en dam förväntas göra), inte lika vacker som fröken Jahrmann, och bara beskriven utifrån andras ögon. När hon får börja vara huvudperson i sin egen roman (den heter ju faktiskt Jenny) så vecklas hennes livsöde upp och jag blir enormt fascinerad.

Hon är ambivalent. Hon tror sig vara bättre än alla andra. Hon ÄR bättre än de flesta (Heggens ord). Hon har inte haft några kompisar när hon växte upp. Hon väntar på den rätte och har inställningen allt eller inget till kärleken. När saker sedan skiter sig så skiter det sig ordentligt.

Annat som jag associerar till
Jenny får mig att tänka på Älskarinnorna och Prins Charles känsla. Älskarinnorna eftersom hela systemet med kärlek/makt/sexualitet finns med, och Prins Charles känsla eftersom vissa delar i den serieboken även finns med i Jenny. Till exempel det om att förr i tiden var en kvinnas enda handelsvara sex, och det kunde hon inte ge bort utan att vara gift, för annars blev hon aldrig gift, och därmed aldrig försörjd.

Lite tyckande
Boken är alltså bra, läsvärd, fortfarande aktuell trots sin ålder, och gör så att jag vill resa till Rom. (Sigrid Undset har rest till Rom, vilket märks. Rom är livets stad, kan man tänka sig att hon tycker. Jag tror jag tycker samma.)

Fakta
Sigrid Undset, Norge, fick priset 1928 ”förnämligast för hennes mäktiga skildringar ur Nordens medeltida liv”.

PS: Lasse Berghagen har för övrigt sjungit en sång som skulle kunna vara riktad till Jenny Winge. Jenny, Jenny, Lev ditt liv och lev det nu! Lyssna på Youtube här.

4 kommentarer:

  1. aha, har hon också fått Nobelpris, en fin tjock bok... sett filmen också.

    SvaraRadera
  2. När åker vi? / Det ständiga resesällskapet C.

    SvaraRadera
  3. I've got a signed copy in the original language from 1928...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...