13 maj 2012

Erik Axel Karlfeldt – Fridolins visor och andra dikter

Eftersom jag blev trött ända in i märgen av att ens tänka tanken att läsa hela boken har jag valt att fokusera på endast en av delarna, nämligen ”Fridolins visor och andra dikter”.

I förordet står det att det var i denna samling som Karlfeldtromantiken fick sin slutliga prägel, och att Fridolin (en person som förekommer här och där i dikterna) är Karlfeldts alter ego.

Fridolin är alltid on top of things, han kan prata med både bönder och lärda, men han har tydligen ändå en ångestfull osäkerhet.

Och så här upplevde jag läsningen:

Erik Axel Karlfeldt skrev vers på vers på rim
inte om misär (typ unga barn som sniffar lim)
nej, här finns vackra kullor som vandrar i sin skog
en ungkarl trånar trånsjukt ty han såg dem när de log.

Så handlar det om döden, som dansar med envar
och höstviol och bergslagsmän och en och annan karl
Jag läser matt om hur det vandras kring i liljehus
och skuttas friskt bland blad och grenar under trädens sus.

Men ingen vers jag gillar alls och inget jag förstår
det känns som att jag plågas under hundra svåra år
Och när den lilla bit jag läst trots allt har tagit slut
får diktaren ett lågt betyg, en etta utan prut.

Fakta
Erik Axel Karlfeldt, Sverige, fick priset 1931. Motiveringen löd: ”Erik Axel Karlfeldts diktning”.

10 kommentarer:

  1. Får en motivering verkligen se ut så? Det står ju inget alls om varför han fick det!/ Halvar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sannerligen konstigt. Men så hade han ju avböjt priset en gång när han levde, han tyckte inte att det var passande att en medlem i Akademien fick priset själv, har jag förstått det som. Sedan dog han, så de kanske bara "NU KÖR VI - HAN FÅR PRISET" och så blev motiveringen som den blev. (Obs - högst ovetenskaplig tolkning)

      Radera
  2. Vilken kul blogg! Som svar på din kommentar så råkar Flugornas Herre av William Golding vara den enda nobelpristagare jag läst. Tyckte dock inte så mycket om den som de andra böckerna jag skrev om. Jag hade väntat mig lite mer våld tror jag, hur hemskt det nu låter.

    Jag blir väldigt sugen på att läsa någon mer nobelpristagare nu när jag tittat på din blogg. Och jag håller med om att Vickys Vintagebutik är supermysig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, Flugornas herre har kanske inte så mycket våld, men jag fick ändå en mycket obehaglig känsla av den. Raka motsatsen till Vickys Vintage :)

      Radera
  3. Ha, ha, ha en härlig sammanfattning av Karlfeldt som absolut tillhör en av mina bottennoteringar i nobelpristräsket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är nog Nobelpristagarnas lake. Eller någon annan fisk som är där på sjöbotten...

      Radera
  4. Jag har ett projekt i år att läsa tio böcker som av okänd anledning stått i hyllan och samlat damm. Blandar böcker från "listan" med andra valfria böcker. Inspirerad av din blogg att gå på nobelpristagare nästa år. Har redan läst många pristagare, men det finns ju hur många som helst som jag inte läst. Mycket trevlig blogg förresten! Följer den regelbundet och har tipsat flera om den. Hälsningar Linda D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med bokprojekt! Vilka har du på listan? *nyfiken i en strut*

      Radera
    2. Försökte länka till min lista på min blogg men min iPhone krånglar till det:-)! Du kan kolla på min blogg på det inlägg jag gjort 2 januari för där står alla böcker. Vet inte varför jag valde tio böcker just?! Lite fegt kanske... :-) /Linda D

      Radera
    3. Nu har jag kollat! En nobelpristagare i högen såg jag allt :) 10 böcker är väl inte fegt - det är ett mycket vackert och jämnt och fint tal tycker jag.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...