13 juni 2012

Vicente Aleixandre – Insiktens dialoger

Har haft ytterst svårt att uppbringa något intresse för Vicente Aleixandres dikter. Han har mycket emot sig. Han är poet. Jag har litet intresse för poesi. Jag blir inte exalterad och ser insikter överallt när jag läser hans verk. Tyvärr. Vi är som två tåg som aldrig möts, vare sig i Krylbo eller Hallsberg.

Men han verkar vara en intressant person, och det finns en grupp vid namn Vicente Aleixandres vänner (tror jag, det står på spanska) som vill bevara hans hus eftersom det är en så viktig symbolisk plats för den spanska dikten. Beklicka länken för en belysande bild på hans bostad.

Dessutom var han med i ett poesigäng som gick under det gemensamma namnet Generation 27, vilket jag tycker är mycket coolt. Så han är nog egentligen fantastisk. Det gör att jag har lite dåligt samvete för VA:s räkning och vill ge ett högre betyg, men nej. Det blir inte.

I Insiktens dialoger är det olika personer och djur som har dialoger (med ganska långa repliker). Jag är helt lost och trälar mig igenom det hela. Det enda som är lite ÅH är när en tjur har en dialog med matadoren på en tjurfäktningsarena. Fast jag läste inte matadoren så noga, tjuren var mer intressant.

Ett exempel på stilen:

Jag är en chimär ifall jag försöker ta ett steg eller vara en kropp. 
Jag misstror dig, du förnumna jord.
Utan tyngdlagen finns jag inte till, och jag gör uppror mot min egen tyngd.

(Ur Insiktens dialoger, dikten Två liv, sidan 51.)

Det blir bara 1 poäng. Hm. Poeterna har sannerligen sina startblock fyra hundra meter bakom de övriga i det här fältet.

Fakta
Vicente Aleixandre, Spanien, fick priset 1977 ”för en nyskapande diktning som belyser människans villkor i kosmos och i dagens samhälle samtidigt som den företräder mellankrigstidens stora förnyelse av den spanska poesins traditioner”.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Härligt! Det är de värda, tycker jag, att man gillar dem. Synd att det är så svårt ibland för mig :(

      Radera
  2. Jag har heller inte riktigt tagit poesin till mig. Håller mig på de fejkintellektuellas sida så länge och väntar på att poletten ska trilla ner. "beklicka" tar jag med mig som dagens ord. Det gillade jag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla ord blir lite finare med "be" framför. Betänk det en stund :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...