28 augusti 2014

Testar ett nytt bibliotek

Eftersom stadsbiblioteket är utlånat och nedpackat och håller på att flytta till ny lokal är det helt enkelt stängt. Man kan gå dit och använda återlämningsmaskinen, men då är böckerna inlåsta till i november. Däremot kan man lämna igen stadsbibliotekets böcker på filialer, och då kan andra låna dem. Tror jag. Allt är lite ovisst. För första gången (!) har jag därför testat ett annat bibliotek i Umeå: Mariehems bibliotek. Här kommer en fullständig utvärdering av besöket, med antagligen alldeles för många detaljer.

1. Exteriör
Pluspoäng för att det är mycket lätt att hitta dit, gratis parkeringsplatser och En Tydlig Skylt på väggen. Vi kan väl sedan bara nöja oss med att säga att detta inte är en så "festlig" byggnad.




2. Första intrycket
På dörren sitter ett anslag om att biblioteket kommer att vara stängt imorgon, vilka öppettider det vanligtvis har, var bokinkastet är och var handikappingången är. Plus för bokinkast och minus för att det inte finns en entré som passar alla. Känslan är mycket mer "kommunal serviceinrättning" än "lyxigt kulturcreddigt ställe". När man kliver in möts man av blommor som lever och ett balkongmöblemang=oväntat men trevligt. Det syns också att det är ett skolbibliotek eftersom hallen har massor av krokar och hyllor av samma sort som finns på just skolor.




3. Utbudet
Trots liten yta känns det som att de har mycket böcker. (Oklart om det ska tolkas som att det är trångt.) Det finns ett separat rum för ungdomsböcker, indelade i kategorier som "Livsviktigt", "Roliga böcker", "Kärlek", "Lättläst/Snabbläst" och "Fantasy". Det är praktiskt för läsare som vet vilken genre de gillar men inte för de som letar efter författare baserat på efternamn. En ganska liten avdelning facklitteratur där det skyltas med böcker som ser intressanta/nya ut. Jag lånade nästan en bok om rosor för att den var snygg. En barnboksdel och en tidningsdel som båda är formade lite som rum av hyllor. Klassisk biblioteksmöblering. Deckare har en framträdande placering med en hel vägg. (Även ventilerna har en sammanhållen placering. Borde man inte sprida ut ventiler lite i en lokal?)



4. Service med mera
Eftersom klockan var efter skoltid var det bara jag där. Det var knäpp tyst. Trevlig personal som sa hej när man närmade sig disken, däremot syntes de inte till i början utan det var först när jag gick med högljudda steg som de dök upp. Min reserverade bok fick jag snabbt och dessutom lånade de ut i disken så jag behövde inte använda automaten. Hästbokshyllan var dock väldigt rörig och böckerna låg huller om buller.

Sammanfattning: Ett hemtrevligt bibliotek där barn/elever/ungdomar antagligen hittar massor av böcker och vuxna kan låna mycket spontant och sedan reservera dit övriga titlar från andra ume-bibliotek. Skulle inte gå dit för att sitta och läsa eller plugga, utan bara för att låna, eftersom det är så pass litet.

Men vad lånade jag då? Kom hem med de här tre:



(Skulle egentligen bara hämta den nedersta boken, men lånade en bok från hästbokshyllan för att de ska uppmärksamma röran när de sedan ska ställa tillbaka den. Och Only väg is upp råkade komma med för att den stod med framsidan ut på bästa plats i ungdomsboksrummet. Lurigt det där med skyltning.)

6 kommentarer:

  1. Föda utan rädsla kan jag verkligen rekommendera! Enkla och värdefulla metoder att använda sig av under förlossningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Har fått tips om den från flera håll. Har varken börjat läsa eller föda än så jag får återkomma i frågan :)

      Radera
  2. Äntligen! Här har du din nya inriktning: gå in på alla bibliotek och skriv sedan en recension! Jättekul att läsa, speciellt för oss som jobbar på sådana förnämliga ställen. Man vill gärna höra vad låntagarna tycker och tänker, eftersom vi som jobbar där blir väldigt hemmablinda med tiden. Och så kan man ju få en massa tips genom att se bilder och läsa om andras idéer. Du får gärna komma och recensera mitt bibliotek... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det uppskattades, trots många detaljer! Får se om det blir en biblioteksturné framöver... :)

      Radera
  3. Jag har snart bott i Umeå i 10 år, men påminns nu om att jag faktiskt aldrig har besökt några andra bibliotek än UB och Stadsbiblioteket. Får se om jag kommer våga mig på Mariehemsbiblioteket någonting eller om jag orkar hålla ut tills Väven öppnar.. ;) Jag cyklar faktiskt förbi Mariehems bibliotek varje dag.. :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får stanna till med cykeln och titta in där bara för att ha provat på :) Fast det kan nog inte slå UB varken på lånetid eller utbud... Det ska verkligen bli spännande att se hur det blir i Väven (även om namnet får mig att associera till ett jättelikt spindelnät, och helst skulle bytas ut). I november får vi veta!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...