26 augusti 2014

Jag läser 13 av dem igen

Helt plötsligt är jag med i två bokcirklar. Hanna med bloggen Feministbiblioteket tipsade om en bokcirkel på Facebook som går ut på att läsa och diskutera en bok av varje kvinna som fått Nobelpriset i litteratur. Eftersom vissa av dessa var... eh... "svårlästa" på egen hand tror jag att en bokcirkelomläsning kan vara bra.

Allt är så uppstyrt och bra i denna cirkel. De tretton som gick med i gruppen först kommer att göra en presentation av var sin författare och välja vilken bok som ska läsas. (Första bok är Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien.) Efter att ha våndats över mina bokval under två år av pristagarläsning känns det oerhört trevligt att någon annan väljer bok. Och man har flera veckor på sig med varje titel = lyx!

Mest ser jag fram emot att läsa mer av Toni Morrison, Doris Lessing och Nadine Gordimer. Minst av Grazia Deledda och Gabriela Mistral. Hoppas dock på att bli glatt överraskad.

Här har jag skrivit om Lagerlöf tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...