28 maj 2014

Löpningspeppsboken nummer 1: Heja, heja!

Heja, heja! är en bok fylld med träningspepp, inspiration, roliga formuleringar om löpträningens enkelhet (och behov av snygga linnen och träningsklockor), bra idéer och väldigt mycket glädje. Korta kapitel, funderingar och rader. Tror att vissa kapitel är publicerade som krönikor tidigare eftersom de är krönikelånga och har bra slutknorrar. Boken är helt enkelt perfekt för en person i en lässvacka. (Och träningssvacka med för den delen.)

Man måste även älska Martinas kapitelrubriker. Eller vad sägs om: Som en brinnande räv genom Bromma, Saker man inte ljuger om, eller Varför min familj absolut inte kan komma och heja på mig när jag springer. Det är nog möjligt att man även måste älska hur författaren delar med sig av resan från träningsrädd till löpningsinspiratör på ett sätt som gör att det inte alls känns omöjligt. Alla kan!

Satt en stund och var putt över hur många lopp det verkar finnas kring Stockholm för en träningsgrupp som Dr. Trottle, men skulle det startas en liknande grupp här uppe skulle denna grupp framgångsfullt kunna fylla sina helger med pokalfyllda tävlingar. Umeå med omnejd kan till exempel erbjuda Nydalaloppet, Blodomloppet, Vårruset, Toughest och Tavelsjö halvmaraton. Det finns med andra ord INGA giltiga skäl för att inte starta en träningsgrupp.

(Och om jag någon gång får för mig att springa ett maraton ska jag helt fräckt sno idén om att man får presenter efter varje mil. Sjukt smart.)

Betyg: 4 kor som står snyggt vid ens löpväg
Titel: Heja, Heja!
Författare: Martina Haag
Förlag: Piratförlaget, 2012
Antal sidor: 177
Hittas t.ex. här: Adlibris, Bokus

6 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen Martina Haag! Den här vill jag läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Om du vill kan du låna den av mig, kan ta med på nästa träff!

      Radera
  2. Får man någon inspiration till att springa av att läsa den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara olika, jag fick massor av pepp, men Jenny som kommenterat här nedanför tyckte tvärt om. Du får provläsa och se om du helt plötsligt står på startlinjen till ett maraton! ;)

      Radera
  3. Den var lite för klämkäck för min smak. Jag fick inte tillbaka löparlusten. Istället blev jag tjurig, för att det verkade så enkelt för henne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon kom igång bra, men sen hade hon ganska många motgångar, tyckte jag. Tånaglarna! Att ingen hejade! Med mera. Fast ajg tror att den här löpargruppen gjorde att hon fortsatte. Ett Team Dr Trottle skulle man ha alltså. Hoppas du hittat något annat sätt att löpningspeppa dig!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...