2 december 2013

Nyckeln - äntligen!

Utläst: höstens mest efterlängtade bok.
Nyckeln.

Del tre om apokalypsen i Engelsfors, del tre i sagan om Linnea och Vanessa, del tre i berättelsen om magi och vardag i perfekt blandning, del tre i när-alla-andra-trilogier-känns-lite-tafatta-i-sin-avslutande-del-så-kommer-Nyckeln-och-äger-totalt.

Eftersom den släpptes till förra fullmånen och inte har haft recensionsdatum förrän idag har den här texten legat och bubblat inom mig. Marinerats. Och nu äntligen.

Nyckeln är föredömligt tjock. Jag vill inte att den ska ta slut. I de tidigare böckerna har det rört sig om ett läsår per bok (ungefär), här är det även studenten och hela sommaren. I denna del måste Minoo göra ett oväntat val, de som försökte döda Linnea ställs till svars, några karaktärer återvänder och många, många frågor får svar. Kanske är det lite för ofta någon säger "men förklara då" och "jag fattar inte" och "har du ljugit för oss", men det är antagligen inget som jag skulle tänka på om jag var en av karaktärerna. Då skulle jag sannerligen vilja ha svar och strunta i om personen jag frågar redan har sagt det till någon annan tidigare i boken.



Det som imponerar mest är hur genomtänkt hela sviten är. Små saker som hände i del ett får här sin förklaring, stora saker som hände i andra boken följs upp. Hela apokalypsprocessen känns trovärdig, med olika katastrofer för de olika elementen, att de ska in i dimman och hur portalen långsamt bultar och växer. Älskar hur stämningen stegras och jag till slut sitter där med känslan av att det är bråttom nu, snart händer det! Och det är SÅ BRA. Jag slutar att ogilla trilogier på grund av Nyckeln. Det är så här det ska göras. Smart.

Dessutom gillar jag hela idén med gränslandet. Det är skönt att berättelsen bryts av ibland med större kliv, bara skymtar av viktiga händelser. Uppskattar också de oväntade vändningarna som vänder sig i slutet när de Utvalda får reda på saker om Beskyddarna, och hur Minoo påverkas av sina krafter och inte minst Walter. (Walter! Vilken typ!) Det är spännande och välskrivet och som läsare får man många saker att fundera över. (Tycker att Aftonbladet har skrivit bra om hur de tre böckerna tar upp var sitt viktigt tema.)

Som sista del gör den sitt jobb med bravur. Och slutet - man kan inte strunta i slutet. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstod varför detta var följden av valet, men jag litar på författarna. Och tycker att det skulle vara rätt spännande med en uppföljartrilogi, tio år senare eller så. Ska vi starta en namninsamling?

Betyg: 5 burkar ektoplasma
Titel: Nyckeln
Författare: Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg
Förlag: Rabén & Sjögren (2013) Rec-ex
Antal sidor: 818
Hittas t.ex. här: Adlibris, Bokus, Cdon

4 kommentarer:

  1. Jag vågar inte ens läsa din recension (eller någon annans :)). Är rädd för spoilers och jag har inte hunnit börja på boken ännu.. Men jag är peppad på att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vilken lyx att inte ha läst den än! Önskar dig en 800-sidig fröjd!

      Radera
  2. Jag skriver på! Vet du jag trodde recdatum var idag. Har inte kollat bloggar på ett par dagar ...

    Du har rätt det där att det blir en speciell sorts trilogi i och med att man får svar på mysterier nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi två på listan! Jag läste i pressutskicket att de hade tänkt att det skulle vara en bok som man skulle kunna läsa flera gånger - och det tror jag verkligen att man kan, just för att vid en andra läsning så vet man mer vad man ska titta efter. Och där vann jag just tävlingen i flest "man" i en mening...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...