1 september 2013

Den bok som betytt mest

Hur gick det med listan, kanske ni undrar.
Jorå.
4 punkter är avklarade, och här kommer en till.

Bloggen Litteraturkvalster & småtankar fyller år och har två tävlingar där man kan vinna finfina priser. Frågan man ska svara på är därför sjukt svår. Paw rihk-titt.

Hör bara: Vilken bok och/eller författarskap har betytt mest för dig?
Såna här frågor gör att jag blir väldigt mån om att faktiskt tänka efter och svara ordentligt.

Kan det vara Gösta Knutsson, som skrev en av de första jättetjocka böckerna jag läste – och på så vis blev en bokslukarunge? Eller John Marsden som skrev om ungdomar i Australien som blir kvar ute i vildmarken vid en invasion och startar en rebellgrupp? (Sjukt spännande serie som jag läste om flera gånger och hade som favorit länge.)

Eller kanske Elise Johansson som skrev om Nancy, en serie som fortfarande är en av mina bästa läsupplevelser ever? Eller Per-Anders Fogelström, som gjorde Stockholms historia, och Sveriges, till en levande sak. Stad-serien är anledningen till att jag stannar och läser alla skyltar jag ser med fakta om huset eller platsen som finns uppsatta runt Stockholm, och kan brista ut i hänförda rop när jag ser en gatuskylt som finns med i någon av böckerna. (Tänk: "ÅH! KATARINA BANGATA!" med lyrisk blick.)

Eller kanske alla de som var med och skrev Fittstim (minns mest texten om fotboll pga väldigt aktuellt för mig då) och gav mig en läslista att utgå ifrån när jag omvärderade världen? Eller ska vi kanske ta Lloyd Alexander som gav mig hjälten Vesper Holly? Eller ska jag ta Imre Kertész som skrivit Mannen utan öde, den första boken jag läste i Nobelprisprojektet? Eller blir det Vibeke Olsson, storfavorit för både Molnfri bombnatt och serien om Bricken?

Efter mycket funderande så blir det Fittstim-gänget som tar hem priset. För hur skulle jag kunna gå genom livet utan en kritisk blick och ett öga för normreproduktion?

Sådär.
Då var det bestämt.
Men de andra kommer inte långt efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...