17 september 2013

Bokhyllestädning och 3 minirecensioner

Fick ett inspirationsryck och städade och rensade och flyttade om i bokhyllan igår. Efter att ha flyttat bort lådor och påsar från översta hyllan fick Selma Lagerlöfarna kliva upp en våning och alla olästa böcker sorterades, räknades och ställdes på samma rad.
Överblicken!
Nöjdheten!
Men alltså: Hur har de här 50 olästa* böckerna kommit in i mitt hem? Jag lånar ju bara på biblioteket?

Hittade även tre papperslappar med minnesanteckningar, om tre saker jag läste i våras. De får här en ursäkt för bortglömdheten och var sin minirecension. Städar man så städar man.

Ojura – novell av Stina Stoor
Förlag: Novellix
En speciell novell om en flicka som bor i (tänker jag) utanför en liten by i kanske Västerbottens inland. Hon och systern och pappan klarar sig bra, tycker hon. Hon har sina hemliga gångar och skatter i gömmor. Novellen är skriven på ett speciellt språk som skimrar som vingarna på trollsländan, samtidigt som det är vardagligt och talspråkligt. Det tog ett tag att komma in i hur det var, men sen blev det som bra. Älskar slutet. Det är en novell som jag kommer att minnas.

Det är nog dags nu – novell av Nanna Johansson
Förlag: Mix förlag (rec. ex.)
Den här minns jag som sorglig (stämningen och ensamhetsskräcken) och fin. Handlar om en tjej som åker för att träffa sin bästa kompis, som nu har ett barn med en tjej, som han är kär i. Hon som åker för att träffa honom vill helst ha honom för sig själv. Tyvärr minns jag inte riktigt så mycket mer, men minnesanteckningen säger: creepy huvudperson=ovanligt för tjej=intressant! Har tidigare bara läst Nanna Johanssons serier, kul med annat format men väldigt olikt det andra jag läst av henne. ”Omslaget” eller vad man nu kallar en e-boksbild får en förvirrad tumme ner. Vilseleder en om novellens stil och karaktär.

Allt jag önskar mig – roman av Grégoire Delacourt
Förlag: Sekwa
Ljudbok av: A Nice Noise (provlyssna här)
En underbar bok! Om en kvinna som har en sybehörsaffär, en blogg, en man med nästan samma namn som hon själv, två barn och en intressant personlighet. Samt även en lotterivinst på några miljoner euro. Vad händer när man kan köpa allt? Vad skriver man upp på sin lista? Och vågar man verkligen lita på att alla andra kommer att behandla en likadant även om de visste? En av årets bästa böcker, tror jag bestämt. Ganska kort, men med mycket innehåll. Bokcirkelboksämne! Läs! Och om du inte efteråt skriver en lista på vad du vill ha så äter jag upp min hatt (eller något annat, ty har ingen hatt).
Betyg: 4 mini coopers



* Biblioteksböckerna (12 stycken) räknas inte med här. De står ju på en annan hylla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...