27 juni 2013

Lite statistik så här en torsdagskväll i juni

Tänk vad man kan hitta när man städar dammigt gammalt hörn av en mapp i sin dator. Statistikdokumentet! Undertecknad får stå i skamvrån för att, i mars, ha utlovat statistik som inte dykt upp. Men här är den. Statistiken över vad jag har satt för betyg på alla de här Nobelpristagarböckerna, genom hela projektet. Förkortas SÖVJHSFBPADHNGHP (som förkortas SÖP).
Äntligen!

(Klicka på bilderna så blir de större, om du har tur.) 


Kommentar: Nästan normalfördelningskurva (kan det ordet enbart p.g.a. Peter Pohls bok Tusen kulor) men med lite för få fyror. Men om jag går igenom betygen igen skulle jag ha gjort lite annars. T.ex. Husvapnet skulle ha fått nöja sig med en fyra.



Kommentar: Detta är alltså inte procent, utan stycken. Och det här har ju jag inte kunnat påverka på minstaste vis. Detta är fakta.



Kommentar: Här ser man alltså mini-versioner av den första kurvan, uppdelad på årtionde. Alla årtionden har dock inte lika många pris. 2010-talet har ju bara hunnit ha tre pris än, och 1940-talet hade bara sex utdelade pris. Några decennier har elva pristagare. 50-talet, 70-talet och 90-talet har flest femmor. De två första decennierna gillar jag minst. Frågan är vad detta säger oss. Säger det oss något alls? Kanske. Vi begrundar frågan och återkommer. (När blev jag "vi" med mig själv?)


Eftersom jag inte alls är bra på statistik känns det som att jag missat något kul som hade kunnat passa i en SÖP. Vad brukar man ha med i statistiska överblickar över sina läsprojekt?

4 kommentarer:

  1. Hur ser det ut på manlig resp. kvinnlig huvudperson i Nobelböckerna?(Om det nu finns någon förstås...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aah, intressant. Men också svårt att avgöra när det liksom inte finns EN huvudperson utan ett helt gäng, eller fyra. Får klura på den...

      Radera
  2. Kul med statistik!! Men lite oroväckande att det är så många 1:or. :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... ska gå igenom ettorna och se om jag hittar något mönster. Tror: lyriker. Det är svårt när man inte är van!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...