6 maj 2013

Joe Hill - Horn (och omslaget har nu neutraliserats i mitt sinne)

Med bara dagar kvar till nästa bokcirkel är det väl på tiden att skriva lite om vad vi tyckte om den förra: Horn av Joe Hill (Stephen Kings son btw). Jag tyckte att den var ganska bra, en annan tyckte att den var fantastisk. Men ingen hade ogillat den.

Jag skulle inte klassa den som skräck eller thriller, utan mer som ett relationsdrama i en sömnig amerikansk kristen småstad. Merrin flyttar dit med guldkors och glänsande hår, och Ig blir kär i henne vid första ögonkastet. Det är så fint beskrivet, Ig och Merrin. Det riktigt känns hur luften står still och det är varmt och somrigt när jag läser.

Fast sen har ju boken den lilla twisten att huvudpersonen vaknar en morgon med horn på huvudet, och långsamt verkar förvandlas till en djävul. Dessa horn, som ingen annan än Ig riktigt verkar se eller bry sig om, gör dock alla han möter säger sanningar till honom, sina innersta tankar och önskningar. (De flesta har ganska otrevliga innersta tankar.)


Det läskiga omslaget giraff-style.

Det är ju inte riktigt en skräckroman, utan istället har den vissa inslag av övernaturliga grejer. Trädkojor som försvinner. Mystiskt bankande. Ja, hornen då. Ormar som samlas likt groupies. Dessutom finns det lite av en gåta, Ig försöker få reda på vem som dödat Merrin och lyckats kasta misstankarna på honom själv. Jag tycker att författaren väver ihop det ganska snyggt, det funkar med den ovanliga blandningen av uppväxtroman, imponera-på-kompisarna-bok, vänskap, läskiga grejer och kärlek. Men det var liksom inget WOW när jag läste.

Horn funkade bra som bokcirkelbok. Alla gillade den, men den gav oss också saker att diskutera. Hittills har det nämligen ofta har det blivit livligare diskussioner när vi stört oss på böckerna eller karaktärerna i dem…

Betyg: 3
Titel: Horn
Författare: Joe Hill
Översättning: Gabriel Setterborg
Förlag: Norstedts (2011)
Hittas t.ex. här: Adlibris, Bokus.
Tips: Spana också in vad bokcirkelkollegorna Bokblomma och Med näsan i en bok har skrivit om Horn.

4 kommentarer:

  1. Har precis läst ut Horn och gillade den verkligen. När jag började läsa trodde jag att den var en skräckbok men det är den ju inte. Relationsdrama/spänningsroman spetsad med fantasy snarare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen svårt att välja genre till den, men du har något på gång där, tycker jag :)

      Radera
  2. MÄh jag trodde det var en thriller, skräck bok och har längtat efter den men nu tappade jag suget lite... :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, letar du riktig skräck-skräck så var det här inte rätt bok! (Vilket iofs var lite skönt. Mvh en fegis)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...