4 april 2013

Järnet är redo. Jag också.

Påskfyndade ett rullrånsjärn i min ömma moders förråd.
Har nu förberett själva bakandet genom att:

1. Skölja järnet i vatten och undra om det var det man fick lära sig på hemkunskapen att man INTE skulle göra med gjutjärn?

2. Äta upp alla kvarblivna julkakor så att burkarna står redo att omfamna de framtida kulinariska läckerheterna

3. Välja ut vilken bok jag ska läsa när jag avnjuter rullrånen (Trollkarlens trast) och lägga upp den fint i stillebenformation

4. Läsa receptet (i Supertanten såklart) och inse att det typ inte krävs en enda komplicerad ingrediens.

Hur kommer jag nu enklast från punkt "är sjukt förberedd" till punkt "läser och knaprar på rullrån"?


Järnet före avsköljning, med smulor. Kanske dumt med avsköljning? Hade kunnat bli surdegsrullrån annars. Låter trendigt.

4 kommentarer:

  1. Modern, den ömma4 april 2013 kl. 20:47

    Varning: man kan bränna sig ganska rejält när man gör rullrån! Glömde visst nämna det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu äter jag rostat bröd istället. Också en kulinarisk delikatess. :)

      Radera
  2. Låter ju väldigt gott! (och det är diskmedel man inte ska använda på gjutjärn...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. It will be! (Det var ändå slut, så då är det ju lugnt!)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...