17 mars 2013

Om Littfest 1: Maria Sveland och trängseln

Har skrivit ihop några intryck om de tre bästa Littfest-seminarierna, och ett extra bonusinlägg. Här är det första.

Kom fem minuter för sent och då var dörrarna låsta. Men när en gick ut smet jag in istället för henne. Proppfullt i hela Idunteatern. Det gjorde mig glad.

Maria Sveland pratade om boken Hatet och hur feminism inte längre är ett populärt ord. Hennes tanke är att samhällets fokus på valfrihet och individer motverkar feminismen eftersom det inte längre finns några strukturer. Det är upp till var och en att skapa sin egen jämställdhet. ”Om du inte är nöjd, gör något åt det, var inget offer.” Tror det ligger mycket i det. Individualismens baksida.

Var det då värt att lyssna på en författare? Det tycker jag. Har inte läst Hatet (än) men kommer att göra det snart. Och då har jag med mig bilden av författarens idé med boken och hur hon är när hon pratar. Tror att det kan göra mitt intryck av boken mer rättvist, på något sätt.

Man kan se hela samtalet på webben: Littfest mediearkiv


Utsikt från min ståplats vid ena ingången. En lång person stod till höger, men där bakom sitter de.

2 kommentarer:

  1. Det låter som ett intressant seminarium. Nästa år kanske jag går på Littfest jag med.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör't! Det fanns ofantligt många programpunkter som inte är att författaren berättar om vilken blyertspennsort hen använder. ;P

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...