4 mars 2013

Att börja plugga, år 1865

En hälsning från studenten Eucken (som pluggade cirka 1865) till dagens studenter:

"Mina första intryck av universitetet voro nog desamma som många med mig jämnårigas. Man kände sig försatt i en främmande värld, där man saknade det personliga element, som hembygden och skolkamraterna erbjudit. Man hade all möda att hålla sitt inre i jämvikt. Man kände sig förlorad i det stora maskineriet. Därtill kom hos mig en viss missräkning i fråga om professorerna. På mitt naiva sätt hade jag föreställt mig dessa lärde såsom världsvisa. Jag väntade av deras verksamhet ett perspektivöppnande mot stora mål och fann mig naturligtvis däri besviken."

Samma lika nu för tiden?


Eucken sitter i mitten, med en välkammad friss. Bild hittad på Wikimedia commons.

2 kommentarer:

  1. De hade i alla fall roligare studentfoton förr i tiden.

    Nu kanske jag hade tur (?) men en av mina första kurser som jag läste var musiketnologi vid Umeå universitet och läraren vi hade kallade vi för Yoda, då han verkligen var kunnig om allt och lite mer.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...