2 januari 2013

Bloggåret 2012 – en sjukt lång sammanfattning

Vad läste jag egentligen i april? Och vad hände i september? Här kommer den optimala fusklappen att ha med sig i frågesporter om Nobelprisprojektets bravader år 2012 (ett mycket vanligt tema i frågesporter):

Januari
Började året med nyårslöften, novellomröstning (ni tyckte att 1 novell per författare var godkänt) och Buddenbrooks. Ägnade mycket tid åt frukt. Kastade mig in i en distanskurs om Nobelpriset i litteratur och bar därför hem fem kilo kurslitteratur.




Februari
Kämpade vidare med akademiskan och spred vilda rykten om att fettisdagen var fel dag. Sedan läste jag Tranströmer och gillade honom mycket, samt översatte Pablo Neruda i Google translate. Tappade farten lite i läsningen och chockade folk genom min inkompetens på laxgravningsområdet.




Mars
Gjorde någon slags abrovink för att fixa till statistiken och skyllde allt på skottåret. Läste noveller och kom ikapp. Projektet fyllde 1 år och fick tårta med posten!




April
Velade hit och dit men hoppade i sista stund av Nobelpriskursen och fick lämna tillbaka åtta kilo kurslitteratur (den hade blivit tyngre). Läste gula påskböcker varav vissa var bra, läste Samuel Beckett och fattade ingenting. Gjorde en festlig happening på Världsbokdagen, men den blev en flopp.




Maj
Introducerade första halvan av ”Testa dig själv – vilken Nobelpristagare är du” och fick många glada tillrop. Glädjen grusades dock av en flock (två) illasinnade duvor som invaderade balkongen. Flydde till Stockholm och Göteborg och hann inte alls läsa så mycket. Eller bra.




Juni
Utmanade min boksmak. Läste mild spökhistoria i bokcirkeln, en vampyrbok samt köpte några deckare (dock ej lästa än). Testade Storytel i mobilen. Blev vådligt exalterad av att få en blurb i Jellicoe Road (FATTA! JELLICOE ROAD!) och har nog inte smält detta än.




Juli
Utnämnde juli till den roliga månaden, men Skrattet av Henri Bergson var mest… konstig? Åkte på semester till olika ställen i Sverige och fick äta lunch på Svartvik (Brickens plejs) till min stora fröjd. Premiärred på islandshäst och hittade snajsig bokloppis i Gränna. Bland annat. En rolig månad, men läsa – när ska man hinna det?




Augusti
Carducci-krisen hotade projektet, men löste sig till sist mycket bra. Jag testade en kokbok och bakade bloggbakelser tre år efter alla andra. Doktor Zjivago visade sig ha likheter med Doktor House, och istället för en recension fick han en spellista.




September
Höll en omröstning om vilken författare jag skulle spara till sist; det blev ”den som får priset 2012”. Startade en fanclub för Johanna Lindbäck där 1 person ville gå med. Tror inte att fanclubstartare är mitt framtidsyrke. Läste Fyra dramer av Gao Xingjian och hittade därmed den bok som gör att folk tror att Nobelpristagare är obegripliga. Sammanställde projektet efter 75 % och åkte inte på bokmässan. Men jag är inte bitter.




Oktober
Det regnade. Årets nobelpristagare blev Mo Yan. Ägnade ett inlägg åt att försöka ta reda på vad folk visste och tyckte om honom. Folk=bokbloggar, of course. Det regnade. I läsväg var jag felaktigt inställd till Ormboet och försökte med alla medel ta mig igenom Drottning Gåsfot. Det regnade.




November
Läste och läste och läste och kom till sist äntligen upp i 1,02. Firade med titelrebustävling (som tydligen var klurig) och att plåga mig igenom Vägen till Flandern. Sågningen av den stackars boken blev min mest kommenterade recension genom tiderna. Oklart hur detta ska tolkas.




December
Var i fas med lyrikerna (tjoho!!!). Blev en av 12 bloggambassadörer för Bokmässan 2013 och 1) nästan sprängdes av stolthet, 2) insåg att jag bara läst en rumänsk författare och antagligen bör göra något åt detta. Inom kort. Mosskrisen löste sig, och jag avslutade året med att inte läsa någon fantastisk bok men däremot spela en mängd fantastiska spel.




Vill också säga tack för alla kommentarer, frågor och glada tillrop som ni som kikar in här bidrar med. Om det inte vore för att jag inte vet var er brevlåda bor skulle jag skicka några hjärtdjur till er alla.

8 kommentarer:

  1. Det var apelsinerna som gjorde att jag fann dig och återvänder gång på gång! Jag ser fram emot att läsa bloggen ytterligare ett år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, apelsinerna av alla saker! Det var dock mycket bra apelsiner :)

      Radera
  2. Det har varit himla kul att följa ditt projekt under året, även om jag blivit våldsamt avundsjuk på din förmåga att fokusera. Det går verkligen si och så med mitt Nobelläsande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kämpa på! Hej och hå! Läser du mer än en om året så kommer du ju förr eller senare i mål :) Om de inte delar ut fler delade priser, men det tror vi väl att de har slutat med?

      Radera
  3. Du har en sjukt bra blogg! Ser fram emot att läsa också 2013!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du är så välkommen att hänga här även 2013 :)

      Radera
  4. Vilket fullmatat år du verkar ha haft! Och vad mycket du har roat oss med! Jag ser också fram emot dina läsfunderingar 2013!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser onekligen mycket ut när man skriver allt på en rad :) Kul att du gillar't!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...