5 oktober 2012

Tematrio: Förslag på Nobelpristagare

Veckans tematrio är ju en must-svara-på-trio för en blogg med det här namnet. Lyran frågar vilka författare vi tycker ska få Nobelpriset. Och OJ VAD SVÅRT!

Hur ska man veta vilken författare som har gjort mänskligheten den största nytta? Vem som har skrivit det utmärktaste i idealisk riktning? Vilket författarskap som förjänar att premieras med Prestigefyllda Priset?

Akademien hävdar ju att de inte tar någon hänsyn till nationalitet, politisk tillhörighet eller andra grupperande faktorer. De går bara på litterär kvalitet. Eftersom att jag inte har lyckats utröna exakt vad det ÄR efter att ha läst en hel drös med pristagare står jag och famlar i mörkret. (Det är ju liksom inte så att jag automatiskt har älskat alla böcker eller fått Stora Insikter. Ibland har jag faktiskt känt: Plåga. Eller: Va?)

Men eftersom två vanliga effekter av att få Nobelpriset i litteratur är att författarna blir mer kända och lästa skulle jag bli glad om någon av de här tre fick priset:

1. Chimamanda Ngozi Adichie för ett författarskap som gestaltar svåra mänskliga ställningstaganden på ett sätt som smör smälter och Häagen-Dazs smakar. Det är på samma gång enkelt och fantastiskt.

2. Vibeke Olsson för ett författarskap som visar stora skeenden genom en liten människas ögon på ett sätt som gör svåra frågor tillgängliga för fler hjärnor.

3. Melina Marchetta främst för hennes briljanta verk Jellicoe Road som jag fullkomligt älskar. Och för att öka antalet australiensiska pristagare med 100 %.

Men. Jag önskar att jag hann läsa fler potentiella pristagare och inte bara befintliga. Men det kommer! Nästa år, då! Vilka vill du tipsa om?

8 kommentarer:

  1. Maria Gustavsdotter, för hennes förmåga att gestalta kvinnoöden i dåtid och i nutid, med ett sparsmakat och exakt språk som gör att man befinner sig mitt i berättelserna, när och var de än utspelar sig.

    SvaraRadera
  2. Adichie är en favoritförfattare hos mig också. Man kinden hoppas att akademien kunde göra ett så oväntat val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man sannerligen hoppas! Men hon kanske är för ung och "ny". Har inte hunnit nomineras två gånger eller hur det nu var man skulle gå till väga för att prisas... :)

      Radera
  3. Ja, jag tror att Adichie är för ung ännu, liksom Sofi Oksanen, som är en annan favorit. Men deras tid kommer om sådär 30 år och 10 böcker till. Under tiden kan man ju hoppas att den arabiska våren har gjort sitt till, så att Assia Djebar eller Nawal el-Sadaawi kan komma ifråga.

    Ngugi Wa Thiong'O har det varit ovanligt tyst om i år, tycker jag. Han har ju ofta varit uppe till diskussion annars. Kanske är det hans tur i år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog sant. Har också funderat över om den arabiska våren kommer att influera priset, men jag tror inte det. Akademien verkar ju vara väldigt mån om att inte framstå som politiskt influerad eller gå efter något annat än litterär kvalitet. Men man vet ju aldrig!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...