7 januari 2012

Läser Igelkottens elegans och tårarna sprutar

Istället för Buck-boken började jag med Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Och jag kunde inte sluta. Den fångade mig verkligen direkt. På omslaget står: ”Det är så vackert, så feel-good”. Vackert: ja! Feel-good: nja. För mig är en feel-good-bok en sån som är mysig och härlig och efterlämnar en varm känsla och gärna ett leende. Leendet är nog förresten inte valfritt.

När den här boken var slut satt jag och storgrinade i säkert tio minuter. Dumma dumma författare, varför? WHY OH WHY?

Men bortsett från detta så tyckte jag mycket om boken. Den hade ett språk som jag gillade, den hade karaktärer som jag gillade och den hade konstiga tankar som jag gillade. Den sägs vara ”filosofisk” och det kanske den var, men på ett soft sätt.

På minussidan: det här med konst, som i konst=tavlor. Jag skulle vilja träffa en målning som gör att jag fattar grejen. För det gör jag inte nu. Och om jag fick önska en sak så skulle det vara att folk möttes lite tidigare i boken. Nu är de ensamma så länge.

Och hur kan man inte gilla en bok som har följande fantastiska citat (på sidan 160) om grammatik:

”Att läsa grammatik är att bena upp språket, undersöka hur det är konstruerat, se det i all sin nakenhet på något sätt. Och det är då det är underbart, för man tänker: ’Vad bra det är gjort, vad det är vackert!’, ’Vad det är starkt, fyndigt, rikt och subtilt!’”

Det här var min bok nummer två i Hundöras pristagarutmaning. Den första som jag läste var Pojkarna.

Innehåller även bakelser.

8 kommentarer:

  1. verkligen en mysig bok, jag vill se filmen...

    SvaraRadera
  2. Har den boken liggande någonstans, dags att ta tag i den kanske :)

    SvaraRadera
  3. Läs den men ha näsdukar redo!

    SvaraRadera
  4. Jag kommer att läsa den som min sista bok i utmaningen! Den enda boken som jag inte bytt ut sedan utmaningen startade ;)

    När den gick på tvn här om dagen så valde jag bestämt att inte se den eftersom jag skulle läsa boken.

    SvaraRadera
  5. Samma här. Jag tror att jag kanske kommer att se den någon annan gång, när jag glömt hur ledsen jag blev och bara kommer ihåg att jag gillade den mycket. Ska bli spännande att höra vad du tycker om den!

    SvaraRadera
  6. Jag tyckte det fanns mycket bra med Igelkottens elegans, men jag blev verkligen besviken över slutet. Det kändes så... futtigt.

    SvaraRadera
  7. Jag läste boken och gillade den mycket. Men, blev mycket besviken på filmen!/ Kajsa

    SvaraRadera
  8. Linnea: WORD! Kanske spoiler för er som inte läst boken nu: Det är lite som när författaren slutar en bok med "och så vaknade X och allt var en dröm." Inte heller ett slut som gillas.

    Kajsa: Tråkigt! Jag som hoppas att den ska vara lite som Amelie från Montmartre kanske inte ska ha för höga förväntningar då...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...