12 december 2011

Tematrio - Nobelpristagare

"Berätta om tre Nobelpristagare du gillar eller är nyfiken på" säger Lyran i veckans tematrio. (Episkt tema, måste jag bara säga.) Jag tänker utmana mig själv och skriva om tre som jag är faktiskt, på riktigt, ärligt, jag lovar, är nyfiken på. För vissa av pristagarna är jag faktiskt inte alls nyfiken på, de är med i listan och så tar jag mig genom dem. Men. Här är dom:

1: Thomas Mann. Har just lånat Buddenbrooks i nya översättningen, har laddat ner mp3:filer från sr.se där de bokcirklar just den (i fyra delar) och tänker mig att julen, det är tiden för en berättelse om "en högborgerlig släkts öden".

2: Sigrid Undset. Den där Jenny, den har jag läst så mycket positivt om. Har den här hemma, men väntar lite med att läsa den, så att De Stora Förväntningarna har lagt sig. Känns schysstare mot boken.

3: Herta Müller. Problemet är att jag inte kan välja vilken bok jag ska läsa. Därför snokar jag runt på andras bloggar och letar recensioner. Hittade till exempel en av Flackland idag. Det kanske blir den. Eller så inte.



OCH ett bonustips:
Lyran har även en tävling där du kan vinna en Nobelklassiker. Julens fröjd, kan man tänka.
9 stycken 1-x-2-frågor, svaren mejlas in senast midnatt den 13/12.
På bilden (lånad från Lyran) ser man hur. sjukt. snygga. de. är. De har också ett litet snöre som man kan ha som bokmärke.
Kom an! Jag ska tävla!


5 kommentarer:

  1. Herta Müller och Buddenbrooks är favoriter men jag var inte så förtjust i Jenny.
    http://mimmimarie.blogspot.com/2011/01/jenny-sigrid-undset.html

    SvaraRadera
  2. Hjärtdjur av Herta vill jag gärna tipsa dig om.

    SvaraRadera
  3. Hjärtdjur hamnar härmed på tipslistan! Och Jennyfår ligga kvar, blir bara mer intressant när folk tyckt olika!

    SvaraRadera
  4. Buddenbrocks vill jag också läsa.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...