27 september 2011

Till min hemliga bokvän

Hej!
Här är en lista med svar på frågor från En bok om dagen. Sjukt svårt!
(Vadå hemlig bokvän? Jo - Pocket och prassel 6.0! Läs mer här.)

Om böcker:

Vilken genre eller författare gillar du bäst?
Svårt! Jag gillar historiska romaner om människors liv. Och historiska kan utspelas allt från medeltiden till 1900-talet :) Mina drömmars stad-serien och Glasfåglarna är två favoriter. Gillar även fantasy, roliga böcker, ungdomsböcker (vad nu det är för genre) och sånt som utspelar sig i länder där jag aldrig varit. Till exempel Lila hibiskus. Och böcker om resor. Med mera.

Vilken genre eller författare är du nyfiken på?
Tja, alla? Jag älskar överraskningar och är extremt öppen för att läsa vad som helst. Har även lärt mig genom det här så kallade Nobelprisprojektet att aldrig döma en bok efter omslaget. De flesta är ju anskrämliga.

Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Grekisk poesi.

Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt?
Jag råkar ha jättejättemånga Selma Lagerlöf-böcker. Och ett antal Svarta hingsten. Plus lite Jane Austen för att ha ifall jag får ett akut behov av att läsa lite i Emma. Men för det mesta lånar jag böcker, köper dem inte. Så jag har inte så många.

Finns det någon lista publicerad, över vad du har läst genom åren?
Nej.

Annat litterärt, värt att veta..?
Hm. Vad skulle det vara? Kanske att jag hyser stor brist på adekvata bokmärken. Och att jag gärna läser utomhus. Men det eländiga vinterklimatet gör det i princip omöjligt under större delen av året. Man kan liksom inte sitta stilla utomhus så länge att det blir en ultimat läsupplevelse.


Om ätbart:

Vad äter du för godis?
Allt utom lakrits. Men i nödfall kan jag äta det också, men i nödfall. Gillar Plopp. Och mörk choklad. Problemet med Plopp är att det inte är rättvisemärkt. Det är min största sorg.

Naturgodis - ätbart eller inte..?
Nja, det fastnar ju bara i tänderna, och sen sitter man där och försöker intala sig att "yoghurt på seg frukt ÄR godis" men det lyckas aldrig.

Dricker du te eller kaffe? Favoriter? Odrickbart?
Gott! Båda sorter. Undviker helst grönt te (smakar hö?), men rött och svart och randigt och rutigt går mkt mkt bra.

Om annat:

Hobby?
Läsa Nobelpristagare och förkovra mig i ridkonsten. Det första projektet går avsevärt mycket bättre, fråga hästarna så får du veta.

Favoritfilm?
Allt från Amelie från Montmartre och Juno till Taken och Ocean's eleven. Och så lite Sagan om ringen på det.

Favoritmusik?
Sånt som svänger eller har fantastiska texter+melodier. Typ Movits! och Säkert!


Lycka till med pocket&prasslandet nu alla deltagare!
(Men det innehåller ju 1) böcker, och 2) överraskningar – hur skulle det kunna gå fel?)

5 kommentarer:

  1. Härliga tider! Då kör jag igång projekt: Grön påse :)

    / Hemlig

    SvaraRadera
  2. Haha, det kanske man också kan starta en blogg om? Ser fram emot en överraskande grön påse i lådan!

    SvaraRadera
  3. Definitivt :) Starta den du, när du är klar med detta ;)

    /Hemlig

    SvaraRadera
  4. Just det! läser du på engelska? Hmm :)

    Mvh en undrande / hemlig

    SvaraRadera
  5. Ja, det gör jag. Om jag kan välja att läsa på svenska så gör jag nog gärna det, men engelska är inte något problem. Andra språk är däremot nej :)

    /Josefin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...