12 april 2011

Här är i alla fall ett halvt dussin lyriker (?)

Lyrikerna (min skräck och fasa) har nu börjat hamna under kontroll. Jag har använt mig av Svenska akademiens lista med motiveringar, det eminenta kommandot Cmd+F (söksträng "poesi") hittat 7, sorterat bort Herta Müller, tillfrågat min goda vän NE.se om de återstående 6 och hittat följande:

1996 Wisława Szymborska - polsk poet. Hennes verk innehåller "en emotionell distansering som förenar en tragisk ton med ironiska och groteska inslag".

1987 Jaroslav Seifert - tjeckisk poet och "radikal estetiker som skrev om barndomen, kärleken och hemstaden Prag".

1979 Odysseas Elytis - grekisk poet. Hans mest kända verk är ett lyriskt epos som heter "Lovad vare" där "personliga upplevelser ses i ett nationellt och historiskt perspektiv och sätts in i ett metafysiskt sammanhang."

1977 Vicente Aleixandre - spansk författare (av dikter hoppas jag!) som först skrev surrealistiska dikter och sedan mer lättillgängliga om livets korthet.

1971 Pablo Neruda - pseudonym för Neftalí Ricardo Reyes Basoalto från Chile. "Den latinamerikanska skald som under 1900-talet utövade störst litterärt inflytande".

1948 T S Eliot - amerikansk-brittisk författare som dessutom var "tänkare och en av modernismens banbrytare." Har skrivit "De knepiga katternas bok" som senare blev musikalen Cats.

Nåväl.
Ser fram emot att läsa dikter med ironiska och groteska inslag, bävar inför de metafysiska sammanhangen, tror att jag väljer de "mer lättillgängliga" dikterna, och undrar stilla: "störst litterärt inflytande" över vad? Och var?
(Plötsligt verkar ju frågan "Vilken kvinna har skrivit de roligaste böckerna?", som ställs i filmen Drömkåken, inte så dum längre.)

De här texterna om nobelpristagare får mig verkligen att känna mig obildad ibland.
Dessutom.
Det finns nog fler lyriker där ute.
Frågan är bara.
Vilka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...